原題:How to Read a Book: The Art of Getting a Liberal Education, revised edition(NY: Simon and Schuster)
著者:Mortimer Jerome Adler(1902-2001) 哲学。
著者:Charles Lincoln Van Doren(1926-2019) 編集。
訳者:外山 滋比古[とやま・しげひこ](1923-2020) 英文学、評論。
訳者:槇 未知子[まき・みちこ] 翻訳。
NDC:019 書誌 >> 図書館.図書館学 >> 読書.読書法
備考:抄訳(英語版の第三部にある8章のうち、7つの章が大胆に割愛されている)。
備考:初版(1940年)の副題は「A Guide to Reading the Great Books」。
備考:改訂版(1972年)から共著者にCharles Van Dorenが加わった。
『本を読む本』(モーティマー・J・アドラー,チャールズ・V・ドーレン,外山 滋比古,槇 未知子):講談社学術文庫|講談社BOOK倶楽部
【目次】
日本の読者の皆さんへ(一九七八年四月 哲学研究所にて モーティマー・J・アドラー) [003-004]
目次 [005-009]
第一部 読書の意味
1 読書技術と積極性 014
積極的読書
読書の目的――知識のための読書と理解のための読書
「読む」ことは「学ぶ」ことである――「教わること」と「発見すること」との違い
教師のいる場合、いない場合
2 読書のレベル 026
3 初級読書――読書の第一レベル 032
読みかた学習の諸段階
段階とレベル
高等教育と読書
4 点検読書――読書の第二レベル 039
点検読書1――組織的な拾い読み、または下読み
点検読書2――表面読み
読書の速度
目の動き
「理解すること」
5 意欲的な読者になるには 052
積極的読書への四つの質問
本を自分のものにするには
書きこみの方法
読書習慣を身につける
多くの規則から一つの習慣へ
第二部 分析読書――読書の第三レベル
6 本を分類する 068
分類の重要性
書名から何がわかるか
理論的な本と実践的な本
理論的な本の種類
7 本を透視する 087
構想とプロット――本の統一
アウトラインをつかむ
読む技術と書く技術
著者の意図を見つける
分析読書の第一段階
8 著者と折り合いをつける 109
著者の使う言葉に注意する
キー・ワードを見つける
専門用語と特殊な語彙
単語の意味をつかむ
9 著者の伝えたいことは何か 126
文および命題
キー・センテンスを見つける
命題を見つける
論証を見つける
著者の解決を検討する
10 本を正しく批評する 144
学ぶことの効用
修辞の役割
判断留保の重要性
けんか腰はよくない
反論を解消する
11 著者に賛成するか、反論するか 160
思いこみと判断
著者の主張は、果たして妥当か
論証は、果たして完全と言えるか
分析読書の第三段階
12 読書の補助手段 177
「経験」の役割
他の本から手助けを得る
注釈書や抜粋
参考図書の使いかた
辞書の使いかた
百科事典の使いかた
第三部 文学の読みかた
13 小説、戯曲、詩の読みかた 198
文学を読むとき、してはならないこと
文学を読むための一般法則
小説の読みかた
戯曲の読みかた
抒情詩の読みかた
第四部 読書の最終目標
14 シントピカル読書――読書の第四レベル 220
シントピカル読書における点検の役割
シントピカル読書の五つの段階
客観性はなぜ必要か
シントピカル読書の実例――進歩の観念について
シントピコンとその利用法
シントピカル読書の原理について
シントピカル読書のまとめ
15 読書と精神の成長 247
良書が与えてくれるもの
本のピラミッド
生きることと精神の成長
日本人の読書――訳者あとがきにかえて(外山滋比古) [256-265]
【メモランダム】
・巻末のリスト(書名のみ)がWikipediaでも確認できる。
How to Read a Book - Wikipedia
・英語版の目次(Table of Contents)。
Preface
PART 1 - THE DIMENSIONS OF READING
1. The Activity and Art of Reading
Active Reading
The Goals of Reading: Reading for Information and Reading for Understanding
Reading as Learning: The Difference Between Learning by Instruction and Learning by Discovery
Present and Absent Teachers2. The Levels of Reading
3. The First Level of Reading: Elementary Reading
Stages of Learning to Read
Stages and Levels
Higher Levels of Reading and Higher Education
Reading and the Democratic Ideal of Education4. The Second Level of Reading: Inspectional Reading
Inspectional Reading I Systematic Skimming or Prereading
Inspectional Reading II: Superficial Reading
On Reading Speeds
Fixations and Regressions
The Problem of Comprehension
Summary of Inspectional Reading5. How to Be a Demanding Reader
The Essence of Active Reading: The Four Basic Questions a Reader Asks
How to Make a Book Your Own
The Three Kinds of Note-making
Forming the Habit of Reading
From Many Rules to One Habit
PART 2 - THE THIRD LEVEL OF READING: ANALYTICAL READING
6. Pigeonholing a Book
The Importance of Classifying Books
What You Can Learn from the Title of a Book
Practical vs. Theoretical Books
Kinds of Theoretical Books7. X-raying a Book
Of Plots and Plans: Stating the Unity of a Book
Mastering the Multiplicity: The Art of Outlining a Book
The Reciprocal Arts of Reading and Writing
Discovering the Author's Intentions
The First Stage of Analytical Reading8. Coming to Terms with an Author
Words vs. Terms
Finding the Key Words
Technical Words and Special Vocabularies
Finding the Meanings9. Determining an Author's Message
Sentences vs. Propositions
Finding the Key Sentences
Finding the Propositions
Finding the Arguments
Finding the Solutions
The Second Stage of Analytical Reading10. Criticizing a Book Fairly
Teachability as a Virtue
The Role of Rhetoric
The Importance of Suspending Judgment
The Importance of Avoiding Contentiousness
On the Resolution of Disagreements11. Agreeing or Disagreeing with an Author
Prejudice and Judgment
Judging the Author's Soundness
Judging the Author's Completeness
The Third Stage of Analytical Reading12. Aids to Reading
The Role of Relevant Experience
Other Books as Extrinsic Aids to Reading
How to Use Commentaries and Abstracts
How to Use Reference Books
How to Use a Dictionary
How to Use an Encyclopedia
PART 3 - APPROACHES TO DIFFERENT KINDS OF READING MATTER
13. How to Read Practical Books
The Two Kinds of Practical Books
The Role of Persuasion
What Does Agreement Entail in the Case of a Practical Book?14. How to Read Imaginative Literature
How Not to Read Imaginative Literature
General Rules for Reading Imaginative Literature15. Suggestions for Reading Stories, Plays, and Poems
How to Read Stories
A Note About Epics
How to Read Plays
A Note About Tragedy
How to Read Lyric Poetry16. How to Read History
The Elusiveness of Historical Facts
Theories of History
The Universal in History
Questions to Ask of a Historical Book
How to Read Biography and Autobiography
How to Read About Current Events
A Note on Digests17. How to Read Science and Mathematics
Understanding the Scientific Enterprise
Suggestions for Reading Classical Scientific Books
Facing the Problem of Mathematics
Handling the Mathematics in Scientific Books
A Note on Popular Science18. How to Read Philosophy
The Questions Philosophers Ask
Modern Philosophy and the Great Tradition
On Philosophical Method
On Philosophical Styles
Hints for Reading Philosophy
On Making Up Your Own Mind
A Note on Theology
How to Read "Canonical" Books19. How to Read Social Science
What Is Social Science?
The Apparent Ease of Reading Social Science
Difficulties of Reading Social Science
Reading Social Science Literature
PART 4 - THE ULTIMATE GOALS OF READING
20. The Fourth Level of Reading: Syntopical Reading
The Role of Inspection in Syntopical Reading
The Five Steps in Syntopical Reading
The Need for Objectivity
An Example of an Exercise in Syntopical Reading: The Idea of Progress
The Syntopicon and How to Use It
On the Principles That Underlie Syntopical Reading
Summary of Syntopical Reading21. Reading and the Growth of the Mind
What Good Books Can Do for Us
The Pyramid of Books
The Life and Growth of the Mind
Appendix A. A Recommended Reading List
Appendix B. Exercises and Tests at the Four Levels of Reading
Index