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『本を読む本』(Mortimer J. Adler, Charles Van Doren[著] 外山滋比古, 槇未知子[訳] 講談社学術文庫 1997//1972)

原題:How to Read a Book: The Art of Getting a Liberal Education, revised edition(NY: Simon and Schuster)
著者:Mortimer Jerome Adler(1902-2001) 哲学。
著者:Charles Lincoln Van Doren(1926-2019) 編集。
訳者:外山 滋比古[とやま・しげひこ](1923-2020) 英文学、評論。
訳者:槇 未知子[まき・みちこ] 翻訳。
NDC:019 書誌 >> 図書館.図書館学 >> 読書.読書法
備考:抄訳(英語版の第三部にある8章のうち、7つの章が大胆に割愛されている)。
備考:初版(1940年)の副題は「A Guide to Reading the Great Books」。
備考:改訂版(1972年)から共著者にCharles Van Dorenが加わった。


『本を読む本』(モーティマー・J・アドラー,チャールズ・V・ドーレン,外山 滋比古,槇 未知子):講談社学術文庫|講談社BOOK倶楽部


【目次】
日本の読者の皆さんへ(一九七八年四月 哲学研究所にて モーティマー・J・アドラー) [003-004]
目次 [005-009]


第一部 読書の意味

1 読書技術と積極性 014
  積極的読書
  読書の目的――知識のための読書と理解のための読書
  「読む」ことは「学ぶ」ことである――「教わること」と「発見すること」との違い
  教師のいる場合、いない場合

2 読書のレベル 026

3 初級読書――読書の第一レベル 032
  読みかた学習の諸段階
  段階とレベル
  高等教育と読書

4 点検読書――読書の第二レベル 039
  点検読書1――組織的な拾い読み、または下読み
  点検読書2――表面読み
  読書の速度
  目の動き
  「理解すること」

5 意欲的な読者になるには 052
  積極的読書への四つの質問
  本を自分のものにするには
  書きこみの方法
  読書習慣を身につける
  多くの規則から一つの習慣へ


第二部 分析読書――読書の第三レベル

6 本を分類する 068
  分類の重要性
  書名から何がわかるか
  理論的な本と実践的な本
  理論的な本の種類

7 本を透視する 087
  構想とプロット――本の統一
  アウトラインをつかむ
  読む技術と書く技術
  著者の意図を見つける
  分析読書の第一段階

8 著者と折り合いをつける 109
  著者の使う言葉に注意する
  キー・ワードを見つける
  専門用語と特殊な語彙
  単語の意味をつかむ

9 著者の伝えたいことは何か 126
  文および命題
  キー・センテンスを見つける
  命題を見つける
  論証を見つける
  著者の解決を検討する

10 本を正しく批評する 144
  学ぶことの効用
  修辞の役割
  判断留保の重要性
  けんか腰はよくない
  反論を解消する

11 著者に賛成するか、反論するか 160
  思いこみと判断
  著者の主張は、果たして妥当か
  論証は、果たして完全と言えるか
  分析読書の第三段階

12 読書の補助手段 177
  「経験」の役割
  他の本から手助けを得る
  注釈書や抜粋
  参考図書の使いかた
  辞書の使いかた
  百科事典の使いかた


第三部 文学の読みかた

13 小説、戯曲、詩の読みかた 198
  文学を読むとき、してはならないこと
  文学を読むための一般法則
  小説の読みかた
  戯曲の読みかた
  抒情詩の読みかた


第四部 読書の最終目標

14 シントピカル読書――読書の第四レベル 220
  シントピカル読書における点検の役割
  シントピカル読書の五つの段階
  客観性はなぜ必要か
  シントピカル読書の実例――進歩の観念について
  シントピコンとその利用法
  シントピカル読書の原理について
  シントピカル読書のまとめ

15 読書と精神の成長 247
  良書が与えてくれるもの
  本のピラミッド
  生きることと精神の成長


日本人の読書――訳者あとがきにかえて(外山滋比古) [256-265]




【メモランダム】
・巻末のリスト(書名のみ)がWikipediaでも確認できる。
How to Read a Book - Wikipedia



・英語版の目次(Table of Contents)。

Preface


PART 1 - THE DIMENSIONS OF READING
1. The Activity and Art of Reading
  Active Reading
  The Goals of Reading: Reading for Information and Reading for Understanding
  Reading as Learning: The Difference Between Learning by Instruction and Learning by Discovery
  Present and Absent Teachers

2. The Levels of Reading

3. The First Level of Reading: Elementary Reading
  Stages of Learning to Read
  Stages and Levels
  Higher Levels of Reading and Higher Education
  Reading and the Democratic Ideal of Education

4. The Second Level of Reading: Inspectional Reading
  Inspectional Reading I Systematic Skimming or Prereading
  Inspectional Reading II: Superficial Reading
  On Reading Speeds
  Fixations and Regressions
  The Problem of Comprehension
  Summary of Inspectional Reading

5. How to Be a Demanding Reader
  The Essence of Active Reading: The Four Basic Questions a Reader Asks
  How to Make a Book Your Own
  The Three Kinds of Note-making
  Forming the Habit of Reading
  From Many Rules to One Habit


PART 2 - THE THIRD LEVEL OF READING: ANALYTICAL READING
6. Pigeonholing a Book
  The Importance of Classifying Books
  What You Can Learn from the Title of a Book
  Practical vs. Theoretical Books
  Kinds of Theoretical Books

7. X-raying a Book
  Of Plots and Plans: Stating the Unity of a Book
  Mastering the Multiplicity: The Art of Outlining a Book
  The Reciprocal Arts of Reading and Writing
  Discovering the Author's Intentions
  The First Stage of Analytical Reading

8. Coming to Terms with an Author
  Words vs. Terms
  Finding the Key Words
  Technical Words and Special Vocabularies
  Finding the Meanings

9. Determining an Author's Message
  Sentences vs. Propositions
  Finding the Key Sentences
  Finding the Propositions
  Finding the Arguments
  Finding the Solutions
  The Second Stage of Analytical Reading

10. Criticizing a Book Fairly
  Teachability as a Virtue
  The Role of Rhetoric
  The Importance of Suspending Judgment
  The Importance of Avoiding Contentiousness
  On the Resolution of Disagreements

11. Agreeing or Disagreeing with an Author
  Prejudice and Judgment
  Judging the Author's Soundness
  Judging the Author's Completeness
  The Third Stage of Analytical Reading

12. Aids to Reading
  The Role of Relevant Experience
  Other Books as Extrinsic Aids to Reading
  How to Use Commentaries and Abstracts
  How to Use Reference Books
  How to Use a Dictionary
  How to Use an Encyclopedia


PART 3 - APPROACHES TO DIFFERENT KINDS OF READING MATTER
13. How to Read Practical Books
  The Two Kinds of Practical Books
  The Role of Persuasion
  What Does Agreement Entail in the Case of a Practical Book?

14. How to Read Imaginative Literature
  How Not to Read Imaginative Literature
  General Rules for Reading Imaginative Literature

15. Suggestions for Reading Stories, Plays, and Poems
  How to Read Stories
  A Note About Epics
  How to Read Plays
  A Note About Tragedy
  How to Read Lyric Poetry

16. How to Read History
  The Elusiveness of Historical Facts
  Theories of History
  The Universal in History
  Questions to Ask of a Historical Book
  How to Read Biography and Autobiography
  How to Read About Current Events
  A Note on Digests

17. How to Read Science and Mathematics
  Understanding the Scientific Enterprise
  Suggestions for Reading Classical Scientific Books
  Facing the Problem of Mathematics
  Handling the Mathematics in Scientific Books
  A Note on Popular Science

18. How to Read Philosophy
  The Questions Philosophers Ask
  Modern Philosophy and the Great Tradition
  On Philosophical Method
  On Philosophical Styles
  Hints for Reading Philosophy
  On Making Up Your Own Mind
  A Note on Theology
  How to Read "Canonical" Books

19. How to Read Social Science
  What Is Social Science?
  The Apparent Ease of Reading Social Science
  Difficulties of Reading Social Science
  Reading Social Science Literature


PART 4 - THE ULTIMATE GOALS OF READING
20. The Fourth Level of Reading: Syntopical Reading
  The Role of Inspection in Syntopical Reading
  The Five Steps in Syntopical Reading
  The Need for Objectivity
  An Example of an Exercise in Syntopical Reading: The Idea of Progress
  The Syntopicon and How to Use It
  On the Principles That Underlie Syntopical Reading
  Summary of Syntopical Reading

21. Reading and the Growth of the Mind
  What Good Books Can Do for Us
  The Pyramid of Books
  The Life and Growth of the Mind


Appendix A. A Recommended Reading List
Appendix B. Exercises and Tests at the Four Levels of Reading
Index